Što prodavati Srbima, Hrvatima, Bošnjacima i Ostalim
Digitalno oglašavanje postaje sve popularniji upravo iz razloga što možemo segmentirati publiku po raznim osnovama. I to jako precizno. Svrha oglašavanja to i jeste. Pronaći one kojima je naša usluga od koristi. Samo na taj način nitko ne gubi ni energiju ni vrijeme. Niti mi niti kupci.
Podjela i segmentacija stanovništva prema naciji u BiH jeste važna ali ne toliko koliko se pričalo o tome.
I ne toliko za ljude iz prodaje i marketinga. Postoje i druge segmentacije koje vam mogu pomoći u poslovanju a čiji se podaci nalaze na zadnjem popisu stanovništva.
Žao mi je što mnogi ljudi iz biznisa, marketinga, menadzmenta… koji su trebali nisu dali svoje viđenje popisa stanovništva u BiH.
Segmentiranje tržišta prema naciji bitno je samo za političke stranke, što je savim ok.
Koliko je segmentacija tržta po nacionalnosti bitna ljudima koji se bave uslugama i trgovinom?
Brendiranjem i promocijom bavim se skoro 20 godina. U mom bogatom iskustvu radio sam sve i svašta. Većina mog posla je bila osmisliti NEŠTO kreativno za prodaju ili promociju nečega. Dakle to je mogao biti plakat, bilboard, letak, ambalaža, reklamna kanpanja…
Svaki uradak bio je dizajniran prema ciljnoj skupini. Jer grafički dizajn i jeste komuniciranje sa određenom publikom. Bilo je zahtjeva da ciljna publika ima npr. određeni broj godina, ili da ima neke posebne navike, ili da su ciljna publika samo žene. Bilo je svega.
Ali nikad nisam imao zahtjev da je ciljna skupina s kojom se treba komunicirati određena nacionalnošću. Upravo suprotno, prodavači su težili univerzalnošću komuniciranja i razumjevanja proizvoda svim nacijama u BiH. Iz moga iskustva segmentacija tržišta po nacinalnoj osnovi bila je potpuno neupotrebljiva.
Dugo sam razmišljao pišući ovaj tekst, što je to što bih mogao prodavati samo jednoj naciji u BiH. Ako izostavimo određene navike i potrebe nastale iz vjeroispovijesti, moram priznati da je takvih proizvoda i usluga jako malo.
Želim vas samo uputiti da razmišljate u drugom smjeru i koristitite podatke zlata vrijedne. Pored segmentacije po nacionalnoj osnovi u ovom popisu postoje i drugi demografski podaci iz kojih možete iščitati mnogo podataka te tako odediti potencijal tržišta i vaš udio u njemu.
Kako iskoristiti demografske podatke?
Primjer 1 (starost):
Znate li da u kantonu Sarajevo imate 25.484 stanovnika od 20-24 godina. Izvrstan podatak za škole za obuku vožnje. Većina populacije u ovoj dobi polaže vozački ispit. Kada na kraju godine ovo usporedite za izdatim i položenim vozačkim ispitima, vidjeće te koliki je vaš udio u tome i da li se isplati ulagati u posao dalje.
Ili, vlasnici stračkih domova mogu vidjeti iz popisa da stanovnika od 69-85 + godina ima 501.996. Također oni koji žele ući u taj posao mogu vidjeti potencijal tržišta.
Primjer 2 (spol):
Jako je mnogo proizvoda i usluga koje prodajete na osnovu spola. Tako npr. proizvođači aparata za brijanje na osnovu spola mogu vidjeti koliko muškaraca 16+ ima u BiH i koji imaju potrebe za njihovim proizvodima. Dakle mogu s lakoćom vidjeti i raznim metodama izračunati potencijal i učešće u tržištu.
Primjer 3 (obrazovanje):
U BiH je 1.229.972 kompijuterskih nepismenih osoba (tako su se izjasnili). Evo prilike za edukaciju i organiziranje plaćenih kurseva.
Primjer 4 (stanovi i zgrade)
Veliki broj podataka o načinu stanovanja, površini, broju zgrada…Nevjerojatno puno podataka. Npr. bavite se prodajom i ugrađivanjem centralnog grijanja. Predpostavimo da je to najisplatnije ugraditi u privatne kuće. Podatak, koliko kuća ima naćiće te u popisu.
Ili, proizvođač ste namještaja. Znate točno koliko imate jednosobnih stanova. Izračunajte kapacitet tržišta i ponudite rješenja raskopivih kreveta za spavanje.
Primjer 5 (jezik)
Saznajte podatke o jeziku. Koliko se ljudi izjasnilo i kako. Izdavači mogu računati na potencijal tržišta, koje knjige i koliko prevoditi na određene jezike.
Popis stanovništva prema nacionalnosti je pa skoro nebitan u prodaji i promociji.
Želim vas potaknuti kako bi koristili ove podatke. U poslovanju treba ostaviti jako malo mjesta intuiciji, a okrenuti se podacima.
Postoje mnoge metode statisičkih istraživanja i predviđanja trendova koje će vam korisiti u poslovanju. Mogućnosti je jako puno, iskoristite to.
Međutim, segmentiranje prema demografiji polako postaje nebitno. Danas se sve više tržište segmentira prema navikama i potrebama kupaca. Nove tehnologije omogućavaju individualni pristup svakom kupcu. O ovome u jednom od slijedećih tekstova.
Statističke podatke popisa možete vidjeti ovdje.
Recommended Posts
Smilje i kako ga prodati velikim tvrtkama
20. veljače 2018.
Kako prevariti kupce?
9. veljače 2018.
Koji su najbolji Kanali za B2B oglašavanje
20. siječnja 2018.